Positieve psychologie

Positieve psychologie is reeds meermaals anders omschreven, misschien net omdat het zo ontzettend veel omvat. In de psychologie wordt gesteld dat het de wetenschappelijke studie is van wat het leven de moeite waard maakt. (Peterson, 2008) In feite bestudeert de positieve psychologie menselijke gedachten, gevoelens en gedragingen, waarbij de focus op de sterktes ligt in plaats van de zwaktes (het positieve in plaats van het negatieve).

Positieve psychologie richt zich op:

- positieve ervaringen (geluk, vreugde, inspiratie, liefde, hoop, ...)

- positieve eigenschappen (veerkracht, optimisme, dankbaarheid, zelfvertrouwen, (zelf)compassie, ...)

Positieve psychologie wordt met succes ingezet bij het herstellen van depressie, burn-out, PTSS, ... Uiteraard steeds in combinatie met betreffende therapie.

Het zorgt voor balans in je leven en dit op een vrij eenvoudige manier.

Hoe verwerf je de positieve eigenschappen die je helpen? Aan de hand van aandacht, oefeningen en herhaling. Alles wat je aandacht geeft, groeit!

Tijdens onze coaching sessies zetten we onder andere positieve psychologie in ter ondersteuning.

Enkele tips:

1. Wees dankbaar!

Hou een dankbaarheidsdagboek bij en noteer dagelijks minstens 5 dingen waarvoor jij dankbaar bent OF

als je het spelletjestype bent, speel dan eens dankbaarheidspingpong: noem om de beurt zo snel mogelijk iets op waarvoor je dankbaar bent (je kat, een vriend, zuurstof, kledij, muziek, ...) OF

Bedenk wie er in jouw leven een belangrijke positieve rol heeft gespeeld en schrijf deze persoon een brief waarin je uitlegt waarom. Je kan deze brief verzenden of bij voorkeur persoonlijk gaan voorlezen (dit laatste zou zo effectief zijn dat het goede gevoel drie maanden lang zou aanhouden).

2. Doe een goede daad. Goede dingen voor anderen doen, boost je geluksgevoel. 

3. Daag je negatieve gedachten uit!

Een ludieke manier om dat te doen is de zwaarte (de ernst) ervan af te nemen. Hoe? 

- Schrijf een negatieve gedachte of overtuiging op.

- Gebruik een stemvervormer (onderaan vind je een link naar een online stemvervormer) om het zinnetje in te spreken.

- Beluister jouw zin meermaals in meerdere rare stemmetjes.

- Na een aantal keer beluisteren, zal deze zin zijn ernst en daarmee ook zijn kracht verliezen. Lachen mag! 

Deze manier creëert in elk geval een zekere afstand van deze gedachte. 

4. Focus je op jouw kwaliteiten in plaats van op jouw tekortkomingen.

Online kun je een gratis test maken. Je krijgt dan een rapport van de top vijf van jouw sterke kanten, deugden, talenten. Klik op de link onderaan om naar de test te gaan. Alles waar je de focus op legt, groeit in belang. Dus het loont echt wel de moeite om bij je goede eigenschappen stil te staan.

5. Visualiseer

De kracht van visualisatie is gigantisch. Je brein maakt geen onderscheid tussen de werkelijkheid en een visualisatie. Dit is zo omdat de gedachten en beelden die je creëert tijdens een visualisatie, neurale paden creëren – je brein vertelt de neuronen dat je de actie echt aan het uitvoeren bent. Neurale paden zijn eigenlijk je gedragsgeheugen. Omdat deze paden worden gecreëerd, zal ons brein deze paden ook ‘kiezen’ wanneer we de actie (die we hebben gevisualiseerd) daadwerkelijk uitvoeren. 

Een oefening is het visualiseren van je ideale toekomstige ik. Het is hierbij belangrijk dat je een zeer gedetailleerd beeld hebt van wat je verwacht van je uitkomst-situatie. Betrek al je zintuigen in het beeld. Probeer er ook een positieve emotie aan te koppelen. Dit versterkt de ervaring nog.

OF

liever iets creatiefs? Maak een "future you" board (of vision board), waarbij je alles wat je gaat knippen en plakken. De bedoeling is om alles wat je wenst op het board te kleven (of tekenen). Hang het op een plek waar je regelmatig komt, zo zal ook deze visualisatie zijn weg naar je brein vinden en versterken.

6. Creëer een flow

Flow is een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in de activiteit die hij of zij aan het uitvoeren is.

Hoe weet je dat je in een flow zit? 

- Iemand die in een flow zit heeft geen idee hoe laat het is en hoe lang hij of zij al bezig is met de activiteiten. De tijd lijkt voorbij te vliegen.

- In een flow ben je als het ware één met het moment; je gaat volledig op in de activiteit en vergeet jezelf.

- Iemand die in een flow zit heeft het gevoel dat hij of zij invloed heeft op wat er plaatsvindt en dat er niets mis kan gaan.

Hoe kan je flow creëren?

- Kies een taak dat je leuk vindt, waar je goed in bent en je tegelijkertijd uitdaagt. (bijvoorbeeld tekenen, schrijven, puzzelen, lopen,  ...)

7. Neem af en toe een mini-vakantie:

bijvoorbeeld door ergens te gaan wandelen, een ontspannend bad te nemen, favoriete tijdschrift lezen, voetmassage, een picknick, ... Het hoeven niet altijd grote dingen te zijn, als het je maar even uit de ratrace haalt. 

Gun jezelf deze maand elke dag 20 minuten tijd. Maak een lijst van ongeveer 15 activiteiten of ‘bestemmingen’ die je leuk vindt, die je energie geven of waar je blij van wordt. Kies elke ochtend jouw ‘bestemming’. Zet je zorgen even opzij en geniet van een korte ‘mini-vakantie’ tijdens de dag.

Het is een opgave om consequent tijd vrij te maken om met je persoonlijk welzijn bezig te zijn, zeker na een lange werkdag of een weekend vol verplichtingen. Voor de televisie neerploffen lijkt op zo'n moment veel leuker dan werken aan jezelf. Het is dus heel normaal om het "moeilijk" te vinden, maar oefening baart kunst. Na een tijd zal je de vruchten beginnen plukken van je moeite en dan ben je al een stuk makkelijker te motiveren.