START TO MOVE COACHING

Het is misschien een enorm cliché, maar bewegen reduceert wel degelijk stress.

Hoe? Je lichaam komt tot rust dankzij een goede doorbloeding, een aanvoer van zuurstof in je cellen en de afvoer van afvalstoffen. Maar vooral: bij het sporten worden chemische stoffen opgewekt (waaronder endorfine, dopamine, serotonine, BDNF) die voor het herstel van de hippocampus zorgen (een deel in de hersenen wat bij chronische stress beschadigd wordt, en zo niet meer instaat is voor het afremmen van negatieve emoties).

Resultaat? je humeur en gevoelens van welbehagen verbeteren en het aandachtssysteem krijgt een boost, het effect van cortisol (stresshormoon) wordt geneutraliseerd.

De toename van BDNF als gevolg van sporten is bij velen niet tot nauwelijks bekend, maar zeker de moeite waard om meer over te weten. BDNF staat voor Brain Derived Neurotrofic Factor. Deze stof speelt een cruciale rol bij het herstelproces in het brein, vooral de hippocampus. Vandaar het belang van bewegen om te herstellen van een burn-out of depressie.

Gaan én blijven bewegen in het kader van herstel van je hersenfuncties is essentieel. Maar hoe lang moet je dan bewegen? Hoe vaak en hoe intensief? hieronder vind je alvast enkele tips:

- Beweging waarbij je hartslag nauwelijks stijgt (zoals slenteren en rustig fietsen) helpt helaas niet om de extra productie van BDNF en andere groeistoffen voor je hersenen in gang te zetten.

- Té vaak en té intensief sporten werkt ook weer averechts. Dat veroorzaakt namelijk een toename van de stresshormonen adrenaline en cortisol, en die toename wil je juist voorkomen.

Wat dan wel?

3 keer per week 20 à 30 minuten onafgebroken intensief* bewegen is voldoende om je beter te gaan voelen.

*intensiviteit: net genoeg om nog te kunnen praten, maar niet meer te kunnen zingen = matig intensief.

Welke sporten komen in aanmerking? 

Stevig wandelen (aan een tempo van minstens 5 km/u) op de loopband of in de natuur, zwemmen, de trap nemen, stevig fietsen of spinning, dansen, rustig joggen, ...

Heb jij een schop onder je kont nodig om te beginnen met bewegen? Tomorrow Mind helpt je graag.

Begin met bewegen samen met je persoonlijke coach!

Wat doet je coach?

Je motiveren door je regelmatig berichtjes en uitnodigingen om te sporten te sturen. Je aan te moedigen tijdens het sporten, mee te sporten waar nodig. Je tips te geven, niet enkel op gebied van beweging, maar ook omtrent gezonde voeding, goede voedingssupplementen, andere methoden om je stress onder controle te houden, enz.).

Wat niet? Start to move coaching dient niet om af te slanken (daarvoor ga je best naar een afslankcoach of diëtist) en ook niet om spiermassa te kweken, al kan het programma wel een prettig bijkomend extraatje met zich meebrengen (wie zich goed in zijn vel voelt en fit is, ziet er ook automatisch beter uit).  

Don't work out to look good, work out to FEEL GOOD!

Wa kost da? 25 EUR per sessie, inkom in fitness (per sessie) inbegrepen!

Je betaalt per beurt, dus je kan op elk moment beslissen om alleen verder te sporten. Start to move dient in de eerste plaats om je op gang te zetten en je de gewoonte van bewegen eigen te maken. 

Geen abonnement-verplichtingen. Abonnement niet inbegrepen.

Waar? Om praktische redenen gaan de sessies door in een BasicFit fitness in Sint-Niklaas of Beveren.

Wij willen op geen enkele manier reclame maken voor fitness centra of wat dan ook. Wie liever in de vrije natuur beweegt, kan ook op ons rekenen (liefst bij mooi weer dan).