Meditatie

 

Mindfulness is een vorm van aandachtsmeditatie die haar wortels heeft in het boeddhisme. Het richt zich op gedachten, gevoelens en emoties. Het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie heilzaam is voor onze hersenen. Mindfulness meditatie vormt nieuwe beddingen in de geest, maakt nieuwe verbindingen en versterkt verbindingen die er al waren. Meditatie kan angst verminderen met 12 %, de aanmaak van antilichamen met 5 % doen stijgen en de activiteit van de linkerhersenhelft aanzienlijk vergroten, wat resulteert in meer optimisme en een verhoogd welzijn. Er zijn vele manieren om te mediteren.

Mindfulness is een vorm van meditatie. Alvorens het uitgebreid over meditatie te hebben, staan we eerst stil bij deze ene vorm, dewelke de laatste tijd een hype is geworden, mindfulness.

Wat is mindfulness nu eigenlijk?

Mindfulness leert je aandacht geven aan het hier en nu. Het is bewust observeren en ervaren van wat is in het huidig moment.

Je denkt vast, “is het dat maar?” of “dat is wel heel makkelijk”, maar in feite vergt concentratie en oefening volledig aandachtig te zijn in het “nu”, zonder te “denken”.

Er zijn namelijk 3 grote factoren die het moeilijk maken om heel bewust stil te staan in het huidige moment:

  1. Er duiken constant gedachten op in ons hoofd.
  2. We zijn ook nogal geneigd om te blijven hangen in het verleden of te piekeren over de toekomst => alweer dat denken!
  3. We leven eigenlijk voor meer dan 90 % vanuit ons onderbewustzijn.

Ons onderbewustzijn speelt dus een gigantische rol in ons leven. Meer dan 90 % van wat we doen en denken wordt gestuurd vanuit ons onderbewustzijn. Ons onderbewuste brein  is als een computer, heeft een enorme capaciteit, is razend snel en regelt duizenden mechanismen tegelijkertijd, zoals je lichaamsprocessen (ademen,  hartslag, knipperen van je ogen), je immuunsysteem (het heelt breuken, wonden, infecties, … vanzelf), je geheugen: al wat je meemaakt wordt opgeslagen (slechts een deel herinner je je bewust), je overtuigingen (alles wat je gelooft over de wereld en jezelf), je gewoonten, herhalingen, “programma’s” (fietsen, autorijden, tandenpoetsen, reageren op situaties), je emoties en gevoelens en je stressrespons (aan of uit).

Alles wat je meemaakt, elke ervaring vormt een soort programmatie in deze computer. En vanuit deze programmatie leef jij dus voor meer dan 90 %.

Veel van deze programmatie is nuttig, zoals kunnen fietsen, autorijden, veters binden, enz. Maar er zijn ook veel geprogrammeerde patronen die minder aangenaam zijn, zo kunnen negatieve ervaringen of kleine trauma’s ons angstig, perfectionistisch, pessimistisch maken of kunnen we zo een foutief negatief zelfbeeld ontwikkelen.

Dit zijn geen instincten, het is niet wie je ‘bent’, het is aangeleerd gedrag, onbewust en ongewild weliswaar. Het goede nieuws is dat iets dat je aangeleerd hebt ook weer kan afleren. Je kan er andere, nuttige gewoonten voor in de plaats zetten.

Je kan je automatische programma’s herprogrammeren, onder andere door meditatie. Wie over deze herprogrammering meer wil weten, kan na deze sessie even tot bij ons komen.

Neurowetenschappers tonen aan dat mindfulness tal van positieve veranderingen in ons brein teweegbrengt. Het zou minstens 8 verschillende zones in onze hersenen beïnvloeden. Zo doet het het aantal hersencellen in de hippocampus groeien, een gebied waar omgegaan wordt met emoties en geheugen. Heel interessant voor mensen die kampen met somberheid of trauma’s.

Iedereen kan mindfulness aanleren. Het is wel belangrijk dat je ervoor openstaat en dat je bereid bent het regelmatig te “oefenen” want zo train je de hersenen. Net zoals je in de fitness je spieren kan trainen, kan je dus ook je hersenen “trainen”. De hersenen zijn immers plastisch. Hersenplasticiteit of neuroplasticiteit, is het vermogen van de hersenen om zich te herstellen en herstructureren.

Mindfulness en meditatie zorgen dus voor herstel en herstructureren van onze hersenen. Dat is ondertussen wetenschappelijk vastgesteld.

Meditatie vindt zijn oorsprong in het hindoeïsme en het Boeddhisme. Maar in feite hebben alle godsdiensten er stukken van geïntegreerd (bidden is een vorm van meditatie).

Maar ondertussen is dus wetenschappelijk aangetoond dat meditatie erg weldadig is voor ons brein. Van deze wetenschappelijke invalshoek beoefenen wij bij Tomorrow Mind meditatie. Je kan bij ons om de twee weken op woensdag komen mediteren in groep.

Wat is nu meditatie?

Er zijn verschillende vormen van meditatie (waaronder dus mindfulness). Maar het draait vooral om mentale stilte.

Je laat je geest volledig tot rust komen en probeert uiteindelijk tot een andere staat van bewustzijn te komen door je volledig op het hier en nu te focussen.

Het is op allerlei manieren te beoefenen, er is geen één manier die de enige juiste is.

Het belangrijkste is dat je niet probeert je gedachten te controleren, maar ze los te laten. Veel mensen denken dat je je gedachten volledig leeg moet maken wanneer je mediteert, maar dat is niet zo. Het gaat meer om het observeren en accepteren van gedachten. Je laat ze als het ware voorbij komen, je luistert ernaar, en laat ze vervolgens weer gaan.

Er zijn vele verschillende meditatietechnieken. Iedere techniek is uniek, maar de diverse technieken hebben wel allemaal hetzelfde doel. Dit is het bereiken van innerlijke rust en de ontwikkeling van de hersenen. Meditatie zorgt voor meer grip op je leven en de vele overheersende gedachten die je dagelijks hebt.

Ik ga even kort over enkele verschillende technieken:

Mindfulness

Gaat enkel focussen op het aanwezig zijn in het hier en nu en het waarnemen van wat is.

Deze vorm van meditatie richt zich minder op “ontspannen”, meer op observeren.

Geleide meditatie

Hier zal een gids (op ons YouTube kanaal is dat onze coach) je meenemen op een innerlijke reis. Hier wordt vaak gebruik gemaakt van visualisatie, een heel krachtig instrument om het brein te stimuleren. De intentie kan heel erg verschillen: je kan focussen op ontspanning, op de chakra’s, op energie, op heling, dankbaarheid, enz.

Mantra meditatie

Deze vorm van meditatie schrikt velen nogal eens af omdat het erg zweverig lijkt. Dit is het chanten (herhaaldelijk zingen) van klanken of zinnen. Dit soort meditatie is heel effectief om je gedachten opzij te zetten. Een aanrader voor zij die piekeren.

Mantra meditatie vindt zijn oorsprong in de vedische meditatie. Deze meditatievorm beweert dat bepaalde klanken een kalmerende, helende en positieve werking hebben op lichaam en geest. Deze hebben geen intellectuele betekenis, maar wel een bepaalde klankwaarde. De mantra bevat als het ware een harmonische trilling die ervoor zorgt dat lichaam en geest tot rust komen. In de vedische meditatie wordt er voor jou een mantra uitgezocht die resoneert met jouw vibratie. Transcendente meditatie doet net hetzelfde, maar daar krijg je jouw “heilige” mantra van een goeroe en daar betaal je dan € 800 voor.

Dynamische meditatie

Is een vorm van meditatie met beweging. Veel mentale blokkades zijn opgeslagen in ons lichaam en een dynamische meditatie kan leiden tot ontlading. Spanning kun je letterlijk van je af bewegen en innerlijke levensenergie kan loskomen.

Vipassana-meditatie

Dit is een vorm van inzichts-meditatie. Vipassana wordt traditioneel overgeleverd door een onafgebroken lijn van leraren en is gratis, maar zeer intensief! De techniek wordt onderwezen tijdens 10-daagse cursussen. Getuigen noemen het een levens veranderende ervaring die Tomorrow Mind op zijn bucket list staan heeft.

Dat zijn de voornaamste soorten meditatie.

Met mediteren kan je dus vele kanten op. Het werkt heel effectief als ontspanning (het is dus in feite ook een relaxatietechniek), en de ontspanning kan je tijdens een meditatie ook nog eens gaan verankeren.

Tweewekelijks organiseren wij meditatiesessie voor diegenen die nood hebben aan regelmatig mediteren. Om de andere woensdag van 19u45 tot 20u45 komen wij samen en mediteren we een uurtje.

Prijs? € 8 per sessie of € 70 voor een 10-beurtenkaart. Plaatsen beperkt.

Op ons YouTube kanaal kan je enkele gratis meditaties vinden. Abonneer je en word helemaal zen.

Luister naar deze ontspanningsoefening: